سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزادی بیان این ور یا اون ور

حتما از خبر کنفرانس جهانی هولوکاست و دستگیری کسانی که شرکت کرده بودند بعد از  باز گشت به کشورشون خبر دارید. حالا خبر زیر رو هم بخونید که زیاد بی ربط نیست. اما ربطشو خودتون بفهمین. 

خانم «گوندولا م. تنگتمایر»، روزنامه‌نگار یهودی آلمانی، چندی پیش گزارش سفر خود برای کشف آثار زندگی یهودیان در جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

گزارش خانم «تگتمایر» از آن رو جذاب و خواندنی است که وی ابتدا با واهمه و ابهامات زیادی از جمهوری اسلامی و زندگی یهودیان در ایران، وارد تهران و اصفهان شده و جستجوهای مرحله به مرحله و محتاطانه خود از آثار یهودیت در ایران را روایت کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: خیلی خوشحالم، ولی ناگهان شک و دلهره دوباره آزارم می‌دهد. آخرین شب در آلمان مکرر به وضع پرتنش در ایران می‌اندیشم. مشاجره اتمی و دستگیری سیزده ایرانی یهودی در تابستان 1999. آنان را به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر کرده بودند. ده نفر از آنان در یک دادرسی بحث‌انگیز به ده سال زندان محکوم شدند... .

در خبر دیگری آمده است که یهودیه در قرن ششم پیش از میلاد پس از بازگشت یهودیان از اسارت بابل بنیادگذاری شده است. اصفهان زمانی مرکز معنوی یهودیان در ایران به شمار می‌رفت. در قرن دوازدهم، «بنیامین فون تودلا»، جهانگرد یهودی از دوازده هزار یهودی در اصفهان خبر داده است... .

اولین نگاهم در کنیسه می‌افتد به قالی‌های قیمتی، به ویژه کاشی‌های بسیار زیبایی که با تکنیک ایرانی هفت‌رنگ نقاشی شده‌اند و در مساجد هم دیده می‌شوند، نظرم را جلب می‌کنند. موسی ما را به دیگر اعضای جامعه یهودی که با مهربانی ما را می‌پذیرند، معرفی می‌کند. برای عکسبرداری به من استثنائا اجازه داده می‌شود که به بخش مردان بروم. زنان در اینجا باید پوشش اسلامی را رعایت کنند. با روسری موهایمان را می‌پوشانیم. زنی نمی‌بینم که لباس مخصوص یهودیان را پوشیده باشد... .

در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ درباره مهاجرت به اسرائیل فکر نکرده‌اید، او و زنش پاسخ می‌دهند: «ایران میهن ماست، ما خود را ایرانی می‌دانیم، ایرانی یهودی. مهاجرت به اسرائیل یا به هر کشور دیگر برای ما به هیچ وجه مطرح نیست». درباره مشاجره راجع به برنامه هسته‌ای، پسر بزرگ می‌گوید: «ما مخالف بمب اتمی هستیم. ولی هیچ کشور دیگر نیز چنین حقی ندارد. برای برخی از کشورها این حق شناخته می‌شود. اگر آمریکا و اسرائیل به ما حمله کنند، به رغم بعضی از انتقادهایی که از دولت خود داریم، دست به دست هم داده از میهمان به عنوان ایرانی دفاع خواهیم کرد»... .

                                                                                                                                                                                به نقل از سایت خبری بازتاب