سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگ ترین کتاب خانه

 ادامه گزارش سفر به مشهد ا ز کتابخانه بزرگ آستان قدس

......پشت میز نشسته ام و می نویسم گاهی هم میخوانم .حدود دو ساعت است که نوشته ام یا خوانده ام . از پشت میز بلند می شوم تا حال و هوایی تازه کنم.عادت به مطالعه مستمر ندارم. جمعیتی رامی بینم که از راهرو به طرف من می آیند . بی توجه به آن ها به طرف تالار سمعی و بصری می روم هیچ وقت تا حالا رغبت نکرده بودم بپرسم چطور می شود از اینجا استفاده کرد یا .....  کنار مخزن قفسه بسته تابلویی است که تالار محققان را نشان می داد و می دانم فقط برای افرادی ست که فوق لیسانس می خواند یا دکترا . پس حتی برخودم زحمت ندادم به طرف آن جا که فلش نشان می داد نگاه کنم. جمعیت  نزدیک تر می شوند طوری که بین جمعیتشان و ال ال ها گم می شوم . من داخل جمعیت و شکم ها و ران های پهن و کمر های کلفت و همهمه گم می شوم. از عربی  که کنارم است چیزی می پرسم ،همچی بگی نگی می فهمیدم چی بلقور می کنند. معلوم شد که از دانشگاه کوفه آمده اند برای زیارت و سیاحت و می خواهند یه سری همه به کتابخانه بزرگ آستان قدس بزنند که برای عرب ها خیلی عجیب بود.روبروی مخزن قفسه بسته ایستادند و راهنما برایشان توضیح می دهد . "اینجا  با کامپیوتر از مخزن طبقه بالا  کتاب می آورند با این ریلها." و اشاره کرد به جعبه آبی رنگی که روی ریل بالا یایین می رفت. هر بار که جعبه ای با یکی دو کتاب از سوراخی که در سقف است پایین می آید، جعبه ای خالی از کنار آن روی ریل عبور می کند  و بالا می رود. جعبه ها در انتهای ریل جلوی مردی می ایستند که پشت راهنما نشسته رو به کامپیوتر. با اینکه از عرب ها خوشم نمی آید اما برای اطلاعاتی که ممکن است راهنما به من بدهد می ایستم. راهنما با تقلا به عربی صحبت می کند آن هم با لهجه عربی.اما خلاصه اون اطلاعات از این قراره

- کتابخانه از چند طبقه تشکیل شده که همکف شامل سالن های مطالعه می شود و... وطبقه زیر زمین که دو تکه دارد یکی در قسمت شمالی و دیگری در قسمت شرقی ساختمان که باهم ارتباطی  ندارند و راه ورودی هر دو از طبقه هم کف هست .داخل هر کدام هم رستوران محوطه سمعی بصری و تالار قفسه باز و.... وجود دارد.

- داخل تالار سمعی بصری  مطالب درسی و علمی  به صورت صوتی و تصویری وجود دارد.در ضمن اینترنت ساعتی چهارصد تومان ارایه می شود.

- در طبقه پایینی و شرقی  محوطه ای وجود دارد سر باز به طوری که آفتاب روی شمشاد ها  می افتد . این محوطه  که با دیوارهای اسلیمی و کاشی کاری زمینه آبی به شکل هشت ضلعی ساخته شده (به نیت امام هشتم) ضد بمب و ضد زلزله است و توسط مهندسان داخلی ساخته شده.به گفته راهنما اینجا مرکز کل ساختمان است و به تمام طبقات راه دارد اما درها برای عموم باز نیستند .

- در طبقه زیر زمین بیمارستانی وجود دارد که در آن به درمان کتاب ها می پردازند . یعنی اگر کتابی ویروس یا باکتری مضری داشته باشد در این بیمارستان از بین می رود و کتاب ترمیم می شود . به گفته راهنما اینجا کتاب هایی هست با قدمت هزار سال و قابل استفاده.

-بعضی کتابها  به هفتاد زبان زنده دنیا ترجمه شده و لیست آن در سایت کتاب خانه وجود دارد.

به ساعتم نگاه می کنم که نزدیک دو ست . روی یک پا به زاویه180 درجه به عقب می چرخم و از بین عرب ها راهی باز می کنم و برمی گردم.